Har du mycket att tänka på?

Jag är påväg ut för att cykla till gymmet. I hallen står J och väntar tålmodigt. Jag är långsam. Inte bara för att alla mina saker som jag ska ha med mig är utspridda i hela lägenheten, haha. Det är också för att mina tankar går på högvarv.

Hur länge sedan var det jag åt? Vad åt jag? Vilka sorts kolhydrater? Hur mycket insulin tog jag? Hur länge kommer dosen påverka mig? Vilken dos långvarigt insulin tog jag i morse? Vad ska jag träna för pass? Högintensivt eller tunga lyft? Vad har jag med mig? Skor, vattenflaska, gymkort, blodsockermätare, dextro, insulin, nycklar, cykellyse? Är allt med? Vad gjorde jag förra veckan när jag fick så bra blodsocker efter gympasset? Vad gjorde jag igår som fick blodsockret stiga upp i taket? Och så vidare…

 

IMG_4938

Att ha diabetes syns inte just då. Men det känns. Och inte bara när jag ska till gymmet. Det känns, reflekteras, analyseras, argumenteras och spekuleras HELA tiden i mina tankar. Dygnet runt. Så om du tycker att det är lite mycket att tänka på just nu, tänk på hur det skulle vara att ha diabetes. Och om du har diabetes så förstår du nog vad jag menar.

Ett dygnet-runt-jobb som aldrig slutar. Om jag inte stänger av, det vill säga. Slutar tänka. Men vad händer då? Jag mår dåligt, jag mår sämre. För att alla de där tankarna hjälper mig att agera så att jag mår bättre. Att våga ta sig tiden att tänka efter, kan göra den stora skillnaden mellan att må bra och att inte göra det, av sin sjukdom diabetes.

Men nu kommer vi till den riktigt frustrerande biten. Även fast jag tänker på allt det där så blir det fel. Det blir rätt många gånger också. Men det blir fel. Även fast det känns som att jag har gjort allt rätt – blir det fel. Blodsockret påverkas av så mycket mer än jag kan ta in och analysera i stunden. Diabetesen påverkas av så mycket är det är obeskrivligt. Det gör att det kan kännas hopplöst. Att ingenting blir rätt, vad jag än gör. Men vet du vad? För varje gång jag tänker efter, lär jag mig något nytt. Jag blir lite bättre på att hantera livets alla situationer. Det är som livet. Man utvecklas och lär sig nya saker om sig själv och om annat. Kanske om vad som kan påverka blodsockret i just den situationen.

Det är inte alltid lätt att hitta de där orsakerna till varför det blir som det blir. Därför kan det vara bra att prata med någon annan. Prata om situationen och tillsammans hitta orsaker. Vi med diabetes kan många gånger tycka att vi minsann är experter på vår egen diabetes. Ingen kan den ju lika bra som oss. Men det betyder inte att andra inte kan komma med kloka råd. Exempelvis föreslå att ett pass på gymmet skulle väl vara bra idag när du har legat lite högt?

IMG_5234

När vi är påväg till gymmet så suckar inte J när tålamodet tar slut. För att han vet. Vet att tankarna är på annat håll och låter mig vara lite långsam. För att när jag tar på mig träningskläderna vet, både han och jag, att mitt blodsocker kommer vara mycket bättre i flera dagar efter det där passet på gymmet. Med bättre blodsocker är jag en bättre människa. Piggare, gladare och mer harmonisk. Det är vad träning kan göra för mig och min diabetes. 

Diabetesen är en osynlig sjukdom för de allra flesta. November är diabetesens månad att få synas. Gör den synligt genom att visa, berätta och sprida kunskap. Låt det ta tid att tänka efter och förklara varför, för att må bättre och vara bättre, trots sjukdomen diabetes. 

Annonser

Favoritdag 

Söndagar är numera min favoritdag. På söndagar har jag hunnit vila ut efter veckan och dagen ägnas åt att ha det mysigt tillsammans och må bra. 

Idag har J och jag ätit långfrukost och myst framför Downton Abbey, tagit en promenad till stan, köpt ett jätteroligt sällskapspel, fikat på ett mysigt fik, promenarat hem, lagat mat tillsammans, spelat spelat, tränat på gymmet och nu blir det Homeland innan läggdags. Det är vad jag kallar en mysdag! 

På menyn stod lax i ugn, potatis och sallad! Smarrigt och bra att ladda på inför gympasset, idag var det ryggen som skulle tränas. Några set marklyft och skivstångsrodd räckte för att känna sig svettig och slut i kroppen. Efter träning vill jag gärna äta något för att inte få lågt blodsocker på natten och för att kroppen ska återhämta sig. En banan och en kvarg smakade bra. 

Imorgon ska vi redovisa vårt internship som vi gjorde i somras i USA, på universitet. Det ska bli kul! 

Höstpromenad och lördagsgodis

Idag tog min älskling och jag en promenad ut i höstsolen. Det är så vackert nu på hösten! Härliga 10 grader, vackra löv och strålande sol. Det är vad jag kallar höstlycka!   En promenad är ofta min bästa lösning för att sänka och stabilisera blodsockret. Och för att må bra i allmänhet. 

Nu smaskar jag på lite lördagsgodis. Ja, man får inte diabetes av godis och diabetesen blir inte sämre av godiset OM man tänker ett varv extra. Tar genomtänkt dos insulin och är nogrann med blodsockerkontrollerna. Genom att ta kontroll och inte bli kontrollerad av sin diabetes kan man göra eller äta precis vad man vill! Hur tänker du med godis och diabetes?

Ikväll ska jag träffa mina pinglor. Det ska bli kul med en tjejkväll! Hoppas du också får en bra kväll!